All Categories
Featured
Table of Contents
Experts verwachten ook verdere prijsdalingen voor batterijen, zonnepanelen en windmolens. Dus elektrisch rijden heeft helemaal de wind mee. Autogebruikers liggen nog wel eens wakker van het mogelijke rijbereik van elektrische auto’s (mobilhome huren weekend). Dat ligt bij de nieuwe generatie wagens rond de 300 km, terwijl de doorsnee gebruiker er meestal minder doet dan 100 km
Als in de VS een Tesla in brand vliegt, is dat nu nog nieuws. Maar dat er op diezelfde dag in de VS gemiddeld ook 500 fossiele voertuigen in de fik gaan, wordt gemakshalve vergeten. Alle tests tonen aan dat elektrische wagens minstens even veilig zijn (achat mobilhome camping). Wie trouwens nog meer mythes over elektrisch rijden ontkracht wil zien, kan een kijkje nemen op deze geïllustreerde webpagina 12 myths of e-mobility van VW
En ook: er is geen aangepaste fiscaliteit meer nodig om hem te stimuleren - Mobilhome opkoper. Maar niets is minder waar. De klimaatcrisis is zo acuut, dat er dringend grote sprongen voorwaarts nodig zijn op heel wat terreinen. In de sector transport is dat uiteraard het stimuleren van fietsen en gedeeld vervoer. Maar om de CO2-uitstoot snel en grondig naar beneden te krijgen moet er véél meer en sneller ingezet worden op de overstap naar batterij-elektrische auto’s
En de overheid blijft dus best nog een tijd de nodige steun voorzien - camping ardennen mobilhome. Ook het grote publiek aarzelt nog. En dat wordt in de hand gewerkt door de fossiele sector die zand in de ogen strooit, en door ondermaatse journalistiek. Daarom dit artikel natuurlijk! Speel de link door aan andere lezers en post hem bij elke discussie op sociale media
informatica & aanvullende studies milieuwetenschappen en -technologie KULeuven ; werkzaam VITO Remote Sensing ; vinger aan de pols bij Energyville ; 10 jaar actief rond duurzame mobiliteit - Twitter --- (tekst verscheen op 'Eerste hulp bij klimaatverwarring' (Pieter Boussemaere) op 10 nov. 2019) In België, en zeker in Vlaanderen, moet het klimaatverschil in de eerste plaats gemaakt worden in de huizen en in het verkeer.
Zo betaal je in Brussel momenteel duizenden euro’s extra taksen voor zware wagens met veel pk's, ondanks een goede milieuscore. In Vlaanderen betaal je dan weer nul euro belastingen voor een milieuvriendelijke wagen, ongeacht het vermogen (pk). Hoera voor Vlaanderen dus (mobilhome a vendre cote d opale). Of toch niet? Wel, je moet je ten eerste afvragen waarom de Vlaamse overheid het steevast over ‘milieu’vriendelijke voertuigen heeft, en niet over ‘klimaat’vriendelijke voertuigen
Wat goed is voor het milieu, is namelijk niet noodzakelijk goed voor het klimaat en vice versa. Auto’s op aardgas (CNG of LNG) zijn bijvoorbeeld minder schadelijk voor onze gezondheid en het milieu omdat ze minder fijn stof en stikstofoxiden uitstoten. Maar voor het klimaat blijven auto’s op aardgas per definitie een slechte zaak.
Niet verwonderlijk. Aardgas is en blijft een op en top fossiele brandstof waar we op relatief korte termijn vanaf moeten (caravan en mobilhome salon brussel). Want als Europa in 2050 klimaatneutraal wil draaien, mogen er vanaf 2035 (en liefst al vanaf 2030) geen nieuwe fossiele wagens meer verkocht worden, inclusief deze die rijden op aardgas
Je betaalt er noch BIV, noch verkeersbelasting voor. Want de Vlaamse overheid beschouwt ze als ‘milieu’vriendelijke auto’s - camping kreta mobilhome. Maar misschien doet de Vlaamse overheid dit omdat personenwagens op aardgas voorlopig de beste keuze zijn voor milieu en klimaat? Onzin natuurlijk. Er bestaat al langer een beter alternatief. auto opkopers. Een alternatief dat niet alleen beter is voor onze gezondheid, maar ook voor het klimaat: de elektrische wagen
En in de toekomst zal dat verschil uiteindelijk alleen maar groter worden. Daarnaast zorgen elektrische wagens ook voor een significante verbetering van de luchtkwaliteit, en dus onze gezondheid (en gezondheidskosten). Op well-to-wheel-basis stoten elektrische voertuigen gemiddeld vier keer minder fijn stof en twintig keer minder stikstofoxiden uit in vergelijking met diesel- of benzinewagens.
Elke vorm van subsidie voor auto’s zou dan ook ingezet moeten worden voor elektrische voertuigen. prijs mobilhome huren. Meer zelfs, volop en exclusief de ‘klimaat’vriendelijke kaart trekken, is ook de enige optie om tijdig onze klimaatdoelstellingen te halen. Wie wel personenwagens op gas subsidieert maar tekortschiet bij elektrische auto’s, snijdt op die manier twee keer in de portemonnee van de hardwerkende Vlaming
Je krijgt er op termijn ook de Europese Commissie mee op je dak. Want de kans is reëel dat België voor het Europees Hof van Justitie gedaagd wordt omdat het de klimaatdoelstellingen niet haalt. Dat zijn lange procedures, maar aan het eind hangen er wel zware geldboetes aan vast. En dan is er nog het sociale aspect.
Een voorbeeld. Wie meer dan 100 (financiering mobilhome).000 euro op tafel kan leggen voor een Porsche kan kiezen tussen de elektrische Taycan en de fossiele Panamera. Voor de Panamera GTS betaalt je eenmalig ongeveer 6500 euro BIV en daarna jaarlijks ongeveer 2500 euro verkeersbelasting. Voor de Taycan betaal je niets. De keuze voor een bescheiden elektrische Renault Zoë in plaats van een Clio brengt daarentegen veel minder op
De Vlaamse aankooppremie trok deze onrechtvaardigheid nog enigszins recht. Goedkopere elektrische wagens kregen namelijk een hogere premie en omgekeerd. Maar net die gaat dus op de schop. Jammer. mobilhome accessoires. Het kon ook anders: Stop ten eerste met de subsidiëring van aardgasauto’s en stimuleer in de eerste plaats zuinige elektrische auto’s, die vaak ook de goedkoopste zijn
Aanvulling: Waterstof voor personenauto's is geen goede zaak. Reden: duurzame elektriciteit omzetten naar waterstof en daarna terug naar elektriciteit (via brandstofcel) gaat gepaard met zeer grote energieverliezen (ca. 70%). Stel dat alle personenwagens op waterstof zouden rijden, dan moet je dus nog veel meer windmolens en zonnepanelen zien te installeren dan voorzien...
In dit dossier zoeken we uit welke veranderingen nodig zijn om de klimaatopwarming binnen de perken te houden. Vandaag: mobiliteit. Al onze verplaatsingen - het vliegtuig inbegrepen - zijn goed voor een vijfde tot een kwart van de klimaatafdruk van de gemiddelde Vlaming. zweden mobilhome. Zijn elektrische auto's wel echt de toekomst? En hoeveel moeten we investeren in openbaar vervoer? De Morgen maakt een stand van zaken op in dit artikel: Na onder meer Antwerpen en Brussel komt er volgend jaar ook in Gent een lage-emissiezone, waarbij de meest vervuilende wagens uit de binnenstad geweerd worden
Begrijpelijk, omdat een diesel nefaster is voor de luchtkwaliteit. Minder begrijpelijk, omdat zo'n diesel voor het klimaat niet per se slechter is. "Integendeel: volgens cijfers van het Europees Milieuagentschap zijn dieselwagens iets beter voor het klimaat dan benzinewagens. De uitstoot ligt tot twintig procent lager", zegt Pieter Boussemaere, klimaatexpert aan de VIVES Hogeschool.
Die twee onderling vergelijken, is als kijken naar de klimaatverschillen tussen een loper en een fietser. In plaats van vooral diesel te penaliseren, zouden beter beide soorten geviseerd worden. Want er is een alternatief: de elektrische wagen - zweden mobilhome." Op een totaal van 5,8 miljoen personenwagens waren er in augustus vorig jaar in ons land 9.244 volledig elektrische auto's ingeschreven
Maar daar komt de komende tijd ongetwijfeld verandering in. Want willen of niet: als u binnen vijftien jaar een nieuwe wagen koopt, zal het er geen op benzine of diesel zijn. In Noorwegen verbieden ze vanaf 2025 de aankoop ervan. Nederland mikt op 2030. Vlaanderen sluit zich aan bij Europa, dat vanaf 2035 geen wagens met verbrandingsmotoren in showrooms wil zien blinken.
"Maar op het vlak van productiecapaciteit wordt het wel uitdagend voor autoconstructeurs", zegt Joeri Van Mierlo, professor elektromobiliteit (VUB). "Klanten die een elektrische wagen willen kopen, moeten nu soms al lang wachten. Constructeurs moeten veel meer investeren in fabrieken om die wagens te bouwen - verhuur mobilhome oostende. auto opkopers. Er is ook nood aan een groter aanbod
Als je naar de wereldmarkt kijkt, kwam China drie à vier jaar geleden niet aan bod. Nu zijn ze verantwoordelijk voor bijna de helft van de productie van alle elektrische wagens. China heeft de industrie ondersteund, nu moet Europa dat ook doen." “Fabrikanten willen hun verbrandingsmotoren, waar ze zolang in geïnvesteerd hebben, niet zomaar opgeven, en aarzelen om met elektrische voertuigen op de markt te komen.
Ik voel bij sommige constructeurs ongerustheid, omdat ze merken dat Tesla met elektrische wagens een aandeel in het luxesegment weet te verwerven.” Twijfelen aan de klimaatvriendelijkheid van elektrische wagens is nergens voor nodig - stickers voor mobilhome. Ja, er is ongeveer dubbel zo veel energie nodig voor het maken van een elektrische wagen - zeker de batterij ervan - als van een gewone bolide
De plaatsbepaling 'in ons land' is een belangrijke nuance, want de klimaatvriendelijkheid van een elektrische wagen is sterk afhankelijk van de manier waarop de elektriciteit geproduceerd wordt. Steunt die sterk op steenkool, zoals in Polen, dan bedraagt die winst maar 25 procent. Op Europees vlak is een elektrische auto ongeveer twee keer zo klimaatvriendelijk als eentje op fossiele brandstoffen.
Voor België verwacht hij het komende decennium geen grote veranderingen. temse mobilhome. De meest gehoorde kritieken op auto's op elektriciteit zijn de beperkte afstand die je met een volle batterij kan afleggen en de hoge kostprijs. Die beperkte actieradius is verleden tijd, zegt Pieter Boussemaere. "Vandaag hebben zowat alle relatief betaalbare elektrische modellen een reëel bereik tussen de 200 en 400 km
Volgens ING al in 2024, volgens Bloomberg in 2025. Zelfs al werden er de voorbije winters black-outs gevreesd, toch wordt er verwacht dat er voldoende elektriciteit zal zijn om massaal elektrisch te gaan rijden. Energiewaakhond CREG becijferde dat 1 miljoen elektrische auto's op Belgische wegen ons elektriciteitsverbruik met minder dan 4 procent zal doen stijgen.
Het Europees Milieuagentschap heeft het over 9,5 procent extra elektriciteit om 80 procent van alle Europese personenwagens elektrisch te laten rijden. "Dat is haalbaar", zegt Pieter Boussemaere. mobilhome huren weekend. "Het is gewoon een kwestie van centen. Nu zijn er relatief weinig investeerders geïnteresseerd in het opwekken van elektriciteit omdat er op Europees niveau voldoende is, en nog eens goedkoop ook
De dag dat die begint te stijgen en er dus iets te verdienen valt, zullen de investeerders wel wakker schieten." De opmars van hernieuwbare energie en elektrische voertuigen moet hand in hand gaan, zegt Van Mierlo. "Hernieuwbare energie is heel fluctuerend. Wanneer de zon schijnt, wek je veel energie op, maar soms net wanneer er weinig vraag naar elektriciteit is.
Slim laden, heet dat. Wanneer de vraag naar elektriciteit dan weer groot is, terwijl de zon al onder is en er relatief weinig hernieuwbare energie is, kunnen de autobatterijen de opgeslagen elektriciteit ook teruggeven aan je huis." Volgens cijfers van de Europese Unie telt ons land 3. hobby mobilhome.000 publieke laadpalen. Een peulschil vergeleken met Nederland, dat 33.000 laadpalen naast de openbare weg heeft staan
Onze noorderburen zijn een van de beste leerlingen van de Europese klas. "Maar België blijft het lelijke eendje. Binnen West-Europa zijn we momenteel een ontwikkelingsland op het vlak van elektrische wagens en infrastructuur", is Pieter Boussemaere scherp. Maar zijn er wel zoveel laadpalen nodig? Negen op de tien bestuurders van een elektrische wagen hangen die thuis aan het stopcontact.
"Als bijna iedereen elektrisch gaat rijden, worden de publieke laadpalen een uitdaging - zeker in stedelijke gebieden. In het Brussels gewest heeft maar 11% van de gezinnen toegang tot een eigen parkeerplaats of garage - mobilhome prix. De rest is dus afhankelijk van publieke infrastructuur." "Crimineel belangrijk", noemt Pieter Boussemaere de investeringen in het openbaar vervoer
De capaciteit van treinen is ook beperkt. Je kan er nog een paar sporen naast leggen en de bestaande beter benutten, maar dat blijft beperkt. Grotere metronetten zijn ook een goed idee, maar wellicht niet voor morgen." Joeri Van Mierlo beklemtoont dat alle elektrische auto's ten spijt het STOP-principe moet blijven gelden.
Openbare vervoersmaatschappij De Lijn bestelt geen dieselbussen meer. De eigen vloot - daarnaast zijn er ook nog bussen van onderaannemers - telt 2 - mobilhome proissans.245 bussen, waarvan drie elektrische, vijf op waterstof en 237 hybride. Eind dit jaar komen er dertien elektrische bij. Tegen 2025 nog eens 925 elektrische en 277 hybride bussen
De elektrische fiets biedt een absolute meerwaarde voor het klimaat. Op Europees niveau vervangt die in 39 procent van de gevallen gewone fietstripjes en voor 41 procent autoritten. De winst is dus aanzienlijk. Tuurlijk vraagt de productie van zo'n fiets wat energie, maar volgens experts is dat verwaarloosbaar. Voor personenwagens is elektriciteit de toekomst.
Latest Posts
Dethleffs Mobilhome
Peage Mobilhome Frankrijk
Mobilhome Noorwegen